>> Vzhledem k tehdejší velikosti pevných disků (většinou menších jak 640 MB na běžném CD) se ani nedaly zvukové CD snadno převádět do úspornějšího formátu MP3. K MP3 souborům se nedalo dostat snadno na jednom místě. Napster to vyřešil..To bych neřekl, daly se vyrábět MP3 přímo z audio CD, takže toho místa potřeba tolik nebylo. Dat pak byla desetina, takže to CD nějakých 60-70MB. A to se dalo případně vypálit a dát tak na jedno CD víc...
Metallica potopila hlavne seba.
Coz dokazujeme, ze je uuuuuuplne potopena 😀 Metallica mela v roce 2001 nejvetsi slavu za sebou.
Ak vynájdem perpetuum mobile, ktorý dá ľudstvu nekonečné množstvo energie, vynájdem liek na všetky choroby ľudstva, dám si vynález za poplatok patentovať a budem 20 rokov platiť udržiavacie poplatky, ochrana patentom bude platná 20 rokov od dátumu podania prihlášky.Ak natočím film, naspievam hit, tak autorské práva na dielo, vrátane hudby, trvajú počas života autora a ešte 70 rokov po jeho smrti.Nikto nepracuje zadarmo, ale nesúlad medzi dĺžkou ochrany za patent a autorské dielo je do neba volajúci.
Súhlasím, presne tak. No preto nebudem sťahovať hudbu z warézu. Už len kvôli kvalite, keď už je niekomu jedno, že si do pc naťahá aj malvér 😃Treba vyvinúť tlak na systém, nie podporovať pirátstvo.
Zrovna malware a jiny svinstvo se audio a video soubory siri docela spatne 🙂Samosebou nepocitam, ze nekdo spusti pisnicka.exe 😁
S Voltarenem nemá smysl na toto téma vůbec diskutovat. Pokoušel jsem se mu to o kousek níž už vysvětlit, ale akorát mi napsal ze jsem blb a hlupák. On by měl místo Voltarenu začít žrát spíš Antidebilin forte několikrát denně. 😀
Motivace u toho patentového práva (na léky je to ještě mnohem kratší) pro omezení času je daná tím, aby dřív nebo později z toho patentu mohlo profitovat lidstvo jako takové.Mezi příklady, kdy se čekalo na vypršení, můžeme jmenovat změnu frekvence pro elimininaci rušení navigace torpéd, kde byl patent tak drahý, že se to nikdy neujalo, a využilo se to až dlouho po vypršení v Bluetooth.Nebo 3D tisk. To taky není kdovíjak světoborná technologie, ale muselo se počkat, až patent vyprší.Zato u uměleckých děl o nic nejde. To, že si tu písničku nemůžu pustit zdarma ani 70 let po smrti autora, mě nijak neomezuje.
Příklad další málo viditelné, ale dost zásadní technologie, kde vypršení patentu posunulo vývoj vpřed:Torx Plus (https://en.wikipedia.org/wiki/Torx#Torx_Plus) - patent expiroval 2011, od té doby se masivně produkují vruty a šrouby s touto hlavičkou. Nemůžu se dočkat, až spotřebuji celou svoji zásobu PZ vrutů, ten upgrade je obrovský. V podstatě nechápu, že PZ (nebo nedejbože předchůdce PH) ještě někdo kupuje - ani zásoba šroubováků či bitů to neospravedlňuje :)
Ale potom sa nik nesmie diviť pirátstvu. Keď si hity našich prababičiek, Františka Krištofa Veselého, budem môcť voľne stiahnuť až v roku 2047. Alebo filmy Charlieho Chaplina. To už o to naozaj nebude záujem.
Ja se piratstvu divim.Dokazu pochopit a moralne obhajit, kdyz nekdo ukradne chleba, protoze umira hlady.Ale porusovat podminky vlastnika prav umeleckeho dila? Jakoze bez toho ten clovek nemuze zit, nebo cim si to obhaji? Kdyz porusuji cizi vlastnicka prava, tak jak muzu ocekavat, ze nikdo nebude narusovat ta ma?Ja taky kradl, nakradl jsem hromadu softwaru a her. Ale pak jsem dospel. Ne, ze bych se citil dospely, ale nejak uz si sam pred sebou tyhle veci obhajit nedokazu. A jo, divim se tomu, ze jini dospeli lide ano. Kdyz se nedostanete ke svemu oblibenemu filmu Charlieho Chaplina, respektive kdyz bude trochu drazsi, nez by se vam libilo, nijak vas neubude, kdyz ho nebudete mit.
Jenže ta absurdita je právě v tom že streamovací služby můžou segregovat uživatele podle národnosti. Když si otevřete hospodu, obchod nebo jinou službu, tak podle platné legislativy nemůžete mít na dveřích "Čechům neprodávám" nebo mít dvojí ceny pro různé národy. Díky jedné povedené směrnici EU už obchodníci nesmí ani odmítat cizí platební karty. Tak proč by měla mít stejnou pravomoc streamovací služba? Vznik černého trhu je celkem logická reakce, tak jako se kdysi na burze prodávaly pašované vinyly a kopírovala hudba na kazetách.Mimochodem používal jste kdysi videorekordér na nahrávání z televize? Nebo ani ten pro vás není dost košer?
Protoze v kazdem tom state plati jina pravidla. Zkusil jste nekdy spustit nejakou globalni sluzbu? Ja ano, a to jsem ani nebyl v oblasti autorskeho prava, a stejne jsem se vydesil a zvolil si prostrednika se slusnou provizi. Protoze dodrzovat pravidla kazdeho toho statu je silenost.Navic v oblasti autorskych del existuje cosi jako planovane dorucovani, hodne v tom jede treba Disney; proste nektera dila chcete davat jen v urcitou dobu. Samozrejme abyste vice vydelal, ale to je v poradku, proto ta dila tvorite. Takze treba nechcete pustit do kin a televizi film, kdyz chystate jeho remaster.Vas priklad "Cechum neprodavam" je spatny. Odpovidajici by bylo "V Cesku neprodavam", coz mimochodem dela vetsina lidi na svete. Tem streamovacim sluzbam je uplne jedno, jake jste narodnosti; zajima je, jaka pravni pravidla musi ve kterem state dodrzovat.Videorekorder jsem pouzival. Jeho pouziti by mi asi pro osobni potrebu nevadilo ani dnes. Ale nedelam to, obrazovku nenahravam. Z respektu k autorum.
A kdo by měl teda inkasovat poplatky za prodané audio CD když ne autor? Label, výrobce médií...?
Napster pamatuju, to to letí 25 let! Dokonce si pamatuju, že jsem kupoval noviny o počítačích, které se tiskly na takový papír jako Rudé právo.
Á, zase propagace mafiánských a zlodějských autorských svazů. 🤬
nejlepší byl stejně začátek devadesátek, to jste se ještě včera brodili Ostravicí abyste utekli s třemi elpíčky v igelitce z burzy před policajty a "den na to" jste s kamarádem navštívili pohodlně půjčovnu CDček, ráj každého audiofila a s každý s pěti kousky zamířili s kazeťákem pod paží ke kamarádovi abyste paralelně na hrávali na kazeťák s chromdioxidkou v Dolby B to, co bylo "ještě včera" nedostupné. Zlaté časy ve Spessartu. Teď už je to nuda ... 😀
Vždy jsem se včas dozvěděl, na jaké místo se bude burza stěhovat. Ty konspirační zkušenosti se ještě mohou hodit.
ako to bolo - chromdioxidky skriabali feritove hlavy... sa mi vybavili spomienky... to boli casy s walkmenom a tuzkou na pretacanie...
S ochranou tvůrce rozhodně souhlasím, ale současný model je těžce mafiánský. Veškerý elektronický obsah je buď stejně drahý, nebo jen o málo levnější, než fyzické nosiče. Netýká se jen hudby, ale i knih, filmů atd. Fyzický nosič mohl kdokoliv komukoliv věnovat, prodat, nebo si dělat záložní kopie (poslední bod tuším u nás stále možný je, jinde často ne). Elektronická verze vlastně stále patří prodejci a vy máte koupenou jen licenci na její osobní použití, nesmíte s ní nakládat jako se svým majetkem.Navíc do ceny fyzického nosiče jsou promítnuty, výrobní a distribuční náklady pro fyzický nosič, plus rozumná marže pro prodejce. Elektronická distribuce na druhou stranu jen donekonečna prodává tu stejnou kopii bez jakýchkoliv nákladů na výrobu nosiče a distribuci. Kromě toho jsou autorská práva často vymáhána i na úkor nezávislých tvůrců. Důkazní břemeno je na tom, kdo hudbu reprodukuje, aby dokázal, že kromě nezávislé tvorby nepouští nic jiného a to se dokazuje dost těžko. Došlo to tak daleko, že si v obchodě bez výpalného nemůžete pustit svou zakoupenou zbírku a legislativa se tváří, jako byste tam pořádali koncert, v doslovném pojetí, byste ani nemohli zabrnkat cizí songy na kytaru. Spousta tvorby se oficiálními kanály u nás ani koupit nedá. Takže ano, ochrana tvůrců je důležitá, ale mnohem, mnohem, mnohem víc se celý kšeft točí kolem ochrany nezasloužených zisků obchodníků a studií a na práva zákazníka se z vysoka kašle. Tím nijak neobhajuji pirátské šíření hudby, ale za určitých okolností ho chápu. Hudební trh rozhodně nezchudl i když je s námi pirátění už dobře čtvrt století, právě naopak.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 4. 2025 09:09
Platím rodinný apple music, celá rodina posloucháme naprosto co chceme, každej něco jinýho a každej v ten moment, když to vyjde... tak prosím tě, můžeš upřesnit ty ceny? Když kupuju děckám gramodesku, tak nová stojí +/- litr.. 🤷♂️ Jinak gratuluju k oběvu, že lidi pracují pro peníze. Pokud ty pracuješ zadarmo, tak se prosím zamysli, jak dlouho to vydržíš. ♥️
Ale to se pletete. Ani obsah CD nebyl nikdy vas. Nikdy na vas nepresla zadna jina prava, nez prehravat obsah pouze pro osobni potrebu. V podstate jste nikdy nemohl CD ani nikomu pujcit. Mohl jste ho prodat, darovat, ale tim jste sam sebe pripravil o vsechna zbyla prava. Tady se totiz porad nekdo toci na tom, ze zalohovat neco, k cemu mam castecna autorska prava je to same jako zalohovat neco, k cemu mu nikdy zadna prava nepripadla a ze stazeni z autorem neautorizovaneho zdroje, je vlastne legalni. To, ze to je neprokazatelne a nepotrestatelne, je uplne vedlejsi vec.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 4. 2025 14:27
Ano, stažení z autorem neautorizovaneho zdroje, je legální. Najděte mi v autorském zákoně paragraf, kde se mluví v souvislosti s kopírováním o nutnosti vlastnit nějaký originiál... Já si můžu nahrát pro osobní potřebu naprosto cokoliv, film z televize, zpěv sousedky ve sprše, pokud bude slyšet přes zeď až u mě doma 🙂 , nebo libovolnou skladbu z internetu. Až zruší výpalné pro OSA a spol., začnu se nějakými pravidly okolo kopírování hudby možná zabývat. Teď mám prostě předplaceno a řekl bych že i přeplaceno. 😎
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 4. 2025 19:17
Ok, mate samozrejme pravdu. Nasel jsem nejake pravni vyklady, ktere si vykladaji zakon po svem. Nicmene i tak, trvam si na svem, ze autor si odmenu zaslouzi a stazenim ho proste okradete. Ne pravne, ale minimalne realne a eticky.
Ad kopie nosičů hudby a videa, stále si můžeš udělat kopii pro vlastní potřebu, ale pozor, nesmíš při tom obcházet žádnou ochranu proti kopírování, což dnes obsahují všechny originál módia. Tudíž legálně si tu kopii pořídit stejně nemůžeš.JInak bacha u věcí distribuovaných na elektronických médiích často to médium nebylo ve vlastnictví kupujícího ale distributora. TZn. fungovalo to stejně jako současné licencování.Jinak co jsou nezasloužené zisky obchodníků a studií? Ty zisky jsou zccela zasloužené, když se autoři rozhodnou výkon svých práv vykonávat třetí strranu,, případně svěří prodej třetí straně.
Na CD žádné ochrany proti kopírování nejsou, CD můžu normálně zkopírovat v počítači. A nebo skrze přehrávač a audiovýstup. Nevím jak moc účinná ochrana je CSS na DVD. Z opravdu účinných ochran zbývá ještě AACS na Blu-Ray a HDCP
Ale existují, to že se moc nepoužívaly, je jiná věc. Mám doma minimálně jedno CD-DA, které šlo přehrát pouze ve stolním přehrávači - a v CD mechanice v PC ne. A minimálně jedno, které sice v PC přehrát šlo, ale zkopírovat jen tak mírnyx-dírnyx bez dodatečných hacků ne.
Možná jich pár bylo, dohledal jsem že to vedlo jen k tomu že lidi ještě více kopírovali. Mi prošlo rukama cca 100 originálních CD od počátku 90. let po současnost a na ochranu jsem nikdy nenarazil.
Wau, skvelá diskusia 😃 Morálka (u väčšiny) ľudí bola vždy na bode mrazu 😃 Inak, mnohí "piráti" ani netušia, že okrem pochybnej kvality si s hudbou sťahujú aj spyware, malware... 😃 Tak vám treba, keď ste blbí (ha-ha). 3,2,1, včul mínuskujte 😃
jo, pošli mi v MP3 souboru nějaký ten spyware a malware, můžeš i virus, klidně si tu MP3 přehraju 😀
Tady mate priklad takove zranitelnosti ve VLC pro ogg. Jsem si jisty, ze pro mp3 jich bude tohoto typu taky par existovat, v ruznych prehravacich 🙂https://www.hkcert.org/security-bulle...nerability
To ale vyžaduje konkrétní verzi konkrétního přehrávače, který obsahuje v sobě chybu a ta je teprve speciálně upraveným souborem zneužita. Nic jako univerzální zavirovaný MP3 soubor neexistuje. Tady ta chyba ve VLC pro ogg je už 13 let stará a dávno opravená, stejně tak poslední verze Winampu, která se dala ovlinit upraveným MP3 souborem je 23 let starý WinAmp 2.79. Dneska už je dávno verze 5.9 a ta v sobě žádnou známou zneužitelnost nemá, takže jsou pro něj jakkoliv upravené/"zavirované" MP3 soubory neškodné 😎
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 4. 2025 18:48
Nebo knihovny.Vsimnete si, ze vite jen o chybach, ktere jsou verejne zname. Nektere chyby zustavaji neodhalene desitky let. Vizte heartbleed, coz byla obdobna chyba.
No to budeš musieť ísť na pirátske weby...ja mám doma orig. cd a tým pádom aj convert do mp3. Ale som rád, že sa hneď prvý blb ozval (ktorý netuší, že sa dá do súboru zakódovať spyware a ten si následne stiahne malware). Gratulujem 😃 😃 Najlepšie sa totiž manipuluje s hlupákmi (nie len v politike) 😃
jak si může přehrávaný MP3 nebo WAV soubor stáhnout sám od sebe nějaké spyware? Zjednodušeně jsou to jenom data, jejichž obsah se postupně posílá dekódovaný na výstup a odtud do repro 🙂 Kdyby tam byly nějaké data/virus navíc, tak by z repráku lezlo maximálně nějaké prsk prsk písk jako u poškozené MP3.. 😀 Něco jako jsou v Excelu makra Winamp a podobné přehrávače nemají, tak se tam nemá co a jak spouštět 🙂 To je jako "zavirovaný" soubor txt, může být v něm napsané "smaž si z HDD libovolný soubor a pošli mě dál." 😀
Názor byl 3× upraven, naposled 14. 4. 2025 09:14
😃 Písal som o sťahovaní súborov (je jedno či audio-video, covers, rar či zip) z pirátskych webov... treba čítať medzi riadkami 😃 Ak si nepochopil samotnú podstatu, tak nemá význam to viac rozoberať. Nič, nie je zadarmo (platí to aj o "free" sťahovabí hudby...atď). O kvalite radšej pomlčím. Keď si blbý, čo už narobíme (takých je habadej) 😃 😃
Je to jednoduchy. Povtrate se ve zdrojovem kodu prehravace - to je fuk, jestli to je wav nebo neco komprimovaneho. U toho komprimovaneho je obvykle mnohem vetsi pravdepodobnost. No a pak zjistite, ze treba pri nejake konkretni sekvence dat (obvykle totalne nahodna a neocekavana) proste dany prehravac dostane do nejakeho nestandartniho stavu, kdy jste schopen zamenit data za spustitelny kod a ten nasledne spustit. Takze vytvorite mp3, ktera ve spravne napsanem prehravaci jen zasumi nebo zapiska, ale ve spatne osetrenem prehravaci se zacnou dit veci, ktere se nedejou ani za mlhou hustou tak, ze by se dala krajet. Proc se to muze stat? Obvykle prehravani funguje tak, ze vytvorite pametovy buffer a dotoho nasypete audio data, ktera od zvukove karty prehrat. Jenze k tomu potrebujete znat minimalne 2 parametry - sample rate, bitovou hloubku. Pokud byde spatne napsany kodek, ktery spatne dekoduje hlavicku - treba prave toho wavu a misto povolenych moznosti proste spadne s nejakou nahodnou kombinaci dat v teto hlavicce misto zobrazeni chybove hlasky s neznamym typem souboru, je velka pravdepodobnost, ze v tom software muze byt bezpecnostni problem. A to se vubec nebudu bavit o dekodovani a dekompresi zvukovych dat nebo jeho DSP procesingu v ruznych ekvalizerech a kdo vi cem vsem dalsim, idealne pluginech, co ubastlilna kolene nekdo, komu je nejaky bezpecny vyvoj uplne nekde.
Názor byl 2× upraven, naposled 14. 4. 2025 14:44
Jak se to říká? Pro blbce každý blbý? 🙂
Nemusíš sa verejne prezentovať že ním si 😃 Ale chápem, je to teraz IN 😃 Keď nerozumieš problematike, radšej nič nepíš 😃 Bodka!
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 4. 2025 07:10
Máte to o příspěvek výš.Je to jeden z nejčastějších bezpečnostních problémů, memory overflow. Že se vám nějak při tom přehrávání přihodí, že vám to přeteče i do jiné oblasti paměti, která se má ale vykonávat. V té chvíli jste schopen dostat do paměti vlastní programový kód, a už si můžete dělat, co chcete; typicky tam nasadíte nějaký downloader, který už si ten škodlivý kód deployne sám.Jak vidíte v tom příspěvku výše, tam přesně tuhle chybu měl VLC Media Player na ogg soubory. Obdobně se vám to může stát i u MP3 nebo čehokoli jiného.Další obdobný problém mohou způsobovat nevhodně interpretovaná metadata.Není to tak snadné využít jako poslat někomu baťák, ale vůbec bych se nedivil, kdyby spousta pirátské hudby takovéhle chuťovky obsahovala.
Copak u muziky, ale u filmu. Urcite jate slysel z mp3 divnozvuky nebo u videi videl rozmazane ctverecky. To si pak clovek rika, kterej kreten to vytvoril, ale pravda muze byt uplne nekde jinde ;)
Toto je asi takova ptakovina, jako kdybych napsal, ze nemate pouzivat browser. I tam jsou, mily pane, diry. A webu, ktere je vyuzivaji, je, svete div se, plno. A zdaleka to nejsou jen porno a warez weby.Ale tak vam treba. Za to, ze lezete s prohlizecem na web.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 4. 2025 12:31
Ty na čom fičíš? 😃 Ja o voze, ty o koze 😃 😃
Odkud jste spadl? Z dubu?
Ne, z pauluseku 😃 Ďalší exot 😃
V clanku je podle me chyba. Drive lide Metallicu vnimali jako toho spatneho a vnimali by ji i dnes. Autorstvi je podle me nesporne, nicmene volne sireni dila neni zlocin. To jsou dve uplne jine roviny.Cely tenhle hudebni a filmovy prumysl je strasne zaostaly. Jen bezte do kina a stale tam vidite pred filmem upozorneni, aby lide nenahravali filmy a clanky o pokutách z roku 2009. Tihle zaostali dinosauri to proste porad nechapou… Napster byl jen vyusteni jejich neschopnosti
Hudební průmysl se z toho víceméně dostal vznikem Spotify a dalších služeb, můžu si koupit CD nebo přehrát internetové rádio z kterékoliv země světa a piráti téměř vymizeli.Ale ten filmový a televizní průmysl pořád jen opruzuje diváky dalšími omezeními. Napřed regiony na DVD což by se ještě dalo snést. Pak přišly různé kódovací systémy na televize a to i na neplacené programy, takže na TV z jiného státu se legálně nepodíváte ani kdybyste chtěl poctivě platit. Tohle v ještě tvrdší verzi převzaly streamovací služby, že máme 1000 platforem by nevadilo ale na mnohých českou kartou prostě nezaplatím, k tomu ještě všemožné dočasné licence na pořady, takže mám týden na to abych se podíval na nový pořad a pak už se k němu možná nikdy nedostanu, teda pokud si ho pirátsky nestáhnu. Vůbec se nedivím že veřejné mínění je stále v roce 2000 když i poctivý divák musí řešit tuhle buzeraci aby se dalo streamování aspoň trochu používat. Až bude možné kteroukoliv streamovací službu normálně zaplatit a používat a budu mít jistotu že to co tam je tam zůstane, tak pak teprve piráti vymřou.
A neni na mem uvazeni jako autor dila se svym dilem nalozim? Co kdyz budu chtit sve filmy/fotografie/hudbu prodavat vzdy o uplnku mesice v prosinci 11teho ve 3:12 rano za 356784629 korun? Proc mate potrebu urcovat jak autor se svym dilem nalozi? Nechces se k autorum nastehovat rovnou domu a bezplatne tam zit a koukat na to jak autor tvori? Jestli se mi nelibi podminky neceho tak to proste neplatim a jdu nekam jinam…
Ale to by se potom autoři neměli divit že tolik kvete černý trh když poptávka zřejmě je. Nevím proč bych neměl mít přístup k veřejně přístupnému TV pořadu jen proto že nemám tu správnou národnost. Aspoň děkuji poslancům z EU že zavedli povinnost přijímat platební karty z celé EU, bohužel na streamovací služby se to nevztahuje. Asi jsem opravdu zůstal myšlením v 90. letech, vůbec se za to nestydím.
Názor byl 2× upraven, naposled 14. 4. 2025 01:18
Dřív se nadávalo že DVD s filmem stojí 300, že když bude stát 50 bude to ok, tak fajn, filmy se začaly prodávat v trafikách za pajcku, stejně si to pořád lidi pirátili, s tím že i 50 je moc, teď mají streamovací platfromy co stály třeba kilo měsíčně, tisíce titulů ale ejhle, pořád je to pro některé moc a pořád pirátí...Mimochodem kde je nějaký zákon který zavádí povinnost přijímat platební karty z celé EU, kde je vůbec zákon, který říká, že je povinnost vůbec karty přijímat.
Problém nejsou peníze ale dostupnost obsahu na platformách, obsah určený pro TV nikdy na DVD nebyl, až do vzniku streamovacích služeb byl jen a pouze v TV (kromě pár DVD které vydala ČT). A teď když jsou streamovací služby tak jsou některé i zadarmo, ale k čemu to je když tam pořad vydrží týden, musím lámat nějakou geoblokaci aby to vůbec jelo...? Vždy se tu vyrojí někdo kdo bude obhajovat že je to přece svaté právo autora, ale ať se potom autor nediví že všichni pirátí když se platforma nedá používat.
A jak jinak byste to chtěl řešit, než svatým právem autora? Ať si vybere, jak to chce distribuovat.Kdyby vám na to dal vysokou cenovku, taky byste to pirátil, a odůvodnil to tím samým. Ostatní špatná dostupnost nebo vysoká cena jsou prakticky ekvivalentní.Autor se asi divit nebude, že to několik jedinců pirátí. S tím už asi v dnešní době docela počítá. Například moje díla díky tomu nikde nenajdete, protože do tohohle humusu vstupovat nechci, a tak je distribuuji jen tomu, komu věřím, že se k tomu bude chovat náležitým způsobem.
Tak to se musíš probrat, jinak máš smůlu. Nikdo nebere autorovi jeho právo na dílo, ale jen na to, že si to můžeš pouštět kde chceš a kdy chceš.Pokud nechtěl autor, aby si jeho dílo lidé pouštěli, neměl ho dávat ven.----Ale jakékoli jiné nakládání s tvým dílem samozřejmě podléhá autorskému zákonu.
Nech sa páči, smelo do toho. Akurát poskytneš veľmi silnú motiváciu pre pirátov.Ak autori neposkytnú za peniaze lepšiu službu ako to čo piráti poskytujú zadarmo, piráti budú rásť.
Na Spotify nemůžete koupit hudbu..
Nejde koupit přímo na Spotify, ale jsou dostupné zdarma(!) online služby, co to umožní stáhnout odtud v maximální původní kvalitě M4A 256 kbps převedené na MP3 320 kbps: https://spotisongdownloader.to/Používám denně 😎
Existuje obchod Suphraonline, kde si můžete koupit hudbu a dostanete normálně MP3 nebo FLAC bez DRM. A taky se stále prodávají CD
Je to těžká věc. Proto radím stahujte všechno a neplaťte. 🤔😂 Tak jako kdysi.
A za ty peníze co ušetříte si kupte pořádnou aparaturu . Když vidím co jsou lidi na A lze schopný chválit.. To je hold z těch 160 kb / s co poslouchají.. :P
Kdysi jsem stahoval protože dostupnost byla špatná, potažmo ceny byly vysoké, stejně jsem si nějaké to DVD nebo CD koupil. Teď za tu cenu DVD/CD mám i několik streamovacích služeb s tisícovkami titulů, dostupné v kterémkoli zařízení, v nejlepší možné kvalitě. Nemusím koukat jen na to co mám stažené a hledat kde to vůbec stáhnout v adekvátní kvalitě... Prostě kliknu a přehrává se to.
Nejsem tak starý abych to pamatoval, mohl by mi prosim někdo z pamětníků říct jak kolem roku 2000 fungoval v Česku legální nákup zahraničních CD? Myslím těch které jsou určené jen pro jednu zemi, třeba francouzské popové zpěvačky. Dnes máme Amazon a další internetové obchody s doručením do celého světa, ale to tehdy myslím ještě nebylo. Jen přemýšlím jestli se taková hudba vůbec dala legálně sehnat když jsem neměl v zemi původu někoho známého.
Hodne zlozite objednavat ze zahranici. Protoze kreditni karty jeste noc nebyli, takze se nedalo moc platit online. Bankovni prevod byl drahej a trval dlouho a ceska posta dorucovala jeste pomaleji. Takze kdyz sel nekdo na dovolenou nebo sluzobku dostal seznam od kamaradu co nakoupit.Jinak Napster byla parada 3MB MP3 se stahovala doma tak 30 az 60 minut a teda za Telekom clovek zaplatil tak 20 korun za pisnicku 😉 ale stejne jsou na albe casto jenom jedna nebo dve dobre skladby
A fungovaly nějaké obchody v Česku kde se to dalo sehnat? Dnes zbývá jen Multiland, který má jen české autory a worldpop co hrajou české rádia
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 4. 2025 20:57
Ja bydlel tehdy na malomeste, a i tam jsme meli prodejnu.Na Vaclavaku byl velky obchod, Bontom nebo tak se to tusim jmenovalo, kde toho meli hromadu.A pak byla spousta nadsencu a jejich garazovych obchudku, v devadesatkach bylo mozne leccos. Ale stalo to strasne penez; nechci kecat, ale treba 300Kc a vic za album. Coz tehdy byly velke penize.
300 Kč stálo CD od Landy. Zvučná jména zahraničních interpretů bez problému dvojnásobek a to se bavíme o době, kdy průměrný mzda byla 13 kKč měsíčně. Ceny byly nesmyslné a úměrně tomu se kopírovalo. To mi tenkrát kámoš, co dělal v Tescu, říkal, že z jejich obchodů vyhodili pár lidí. V oddělení s CD si půjčovali CDčka. Kolegové, co měli na starost sekci elektro, jim to vypalovali a designérka v zákulisí, co měla na starost různé poutače, jim k tomu kopírovala booklety. Až se nechce věřit, že tenkrát mělo Tesco tak široký sortiment. :)
Tak to se ceny moc nezměnily, 300-500 korun stojí CD i dneska. A jak to bylo s méně známými interprety, tedy takovými kteří byli populární v Německu, ve Francii ale tady ne? To prodávali ti malí dovozci?
Ceny se prave zmenily zasadne.V roce 93 bylo 500 Kc dvanactinou prumerne mzdy. Si to prepocitejte na dnesek 🙂
Určite nehovoril o roku 1993, to sa ešte v Tescu len tak nepredávali compy s CD napaľovačkami ku ktorým by mali zamestnanci prístup ako k výstavným kusom. Vtedy Tesco ešte len začínalo a malo oveľa obmedzenejší sortiment, vlastnilo hlavne bývalé Priory kde tie veľké cenovky/plagáty ešte maľovali ručne, nie to na plnofarebnej tiskárne z ktorej by bol obstojný CD obal, max. tie malé cenovky v regáloch boli vytisknuté (čiernobielo). Počítače sa vtedy predávali u špecializovaných predajcov na objednávku, v Tescu ešte nie, a CD mechanika (nie to napaľovačka) bola v 93 luxus, mnohé compy mali len disketovú mechaniku. Hudobné CD mali teoreticky možno už aj v tých ex Prioroch, ale počítače začali predávať až neskôr, ako začali stavať hypermarkety, tým sortiment výrazne rozšírili.Tá príhoda je podľa mňa tak rok 2000+.
Názor byl 3× upraven, naposled 14. 4. 2025 16:40
Těžko říct. Ty se na to díváš optikou dneška. Co nebylo v rádiu, nebo v Esu, tak znalo minimum lidí a tomu odpovídala poptávka a tedy i nabídka. Dobře zásobené prodejny s hudbou byly na úrovni krajských měst, ale do jaké míry tam byly i tyhle okrajovky, si netroufám odhadnou. Dá se říct, že se poslouchalo to, co chtěly vydavatelství. To podle mě změnilo až Spotify. Věci typu Napster, Kazaa, Direct connect, ... řešily distribuci, ale neměly data o poslechu, neměly propracovaný doporučovací algoritmus.
To že skoro nikdo nezná interprety které nehraje rádio nebo TV, to mi připadá že se nezměnilo. Aspoň pro mě to je dodnes hlavní zdroj pro objevování interpretů. I když dnes už jsou i internetová rádia, můžu se doptávat na populární interprety třeba na Redditu, když už zpěvačku najdu tak o novém albu se mluví na Facebooku...Spotify, YTM a další možná používám nesprávně ale pro mě je to zase jen katalog kde zadám skladbu do vyhledávače, najdu a stáhnu nebo spustím přehrávání. Ty doporučovací algoritmy moc neznám, nevím jaký to má dosah, ale připadá mi že pořád platí že francouzská zpěvačka je populární jen ve Francii a třeba česká Aneta Langerová zase jen v Česku a na Slovensku. Že by mělo stále rádio tak velký vliv? I když na druhou stranu se tu rozšiřuje třeba Kpop který nikdy v českých rádiích nebyl, já ho znám jen díky spolužákovi který sleduje korejské anime.Kolem roku 2000 už ale byla satelitní TV, tak se někdo mohl dostat k hudební pořadům na zahraničních TV ne? I když myslím že takových asi moc nebylo. Výsledek je tedy takový že tehdy bych zpěvačku možná objevil přes satelit v televizi, ale CD bych v Česku nejspíš nesehnal?
Pred Spotify bol ešte Youtube. Tak cca okolo roku 2007 sme už bežne počúvali hudbu z Youtubu, dalo sa tam toho nájsť strašne veľa. To bola prvá reálna hudobná streamovacia služba. Akurát to tam bolo často uploadnuté bez súhlasu autora / držiteľa práv, a to bolo to čo Spotify zmenilo, zobudilo dinosaurov (nahrávacie štúdiá) z dlhého spánku, ktoré potom pritlačili na Google a založili Vevo pod ktorým uploadli pesničky na Youtube už legálne.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 4. 2025 16:49
Konec doby hudebních pořadů ještě pamatuji a dodnes mi tenhle formát v televizi chybí. Bez nich ani nevím co je v Česku populární
Tesco je tu od roku 1996 🙂 ja mel na mysli treba 93, to byla prumerna mzda necelych 6 tisic 🙂
300 Kč jen z počátku. Potom ceny vyletěly na 500-600 korun za zahraniční CD. Do toho vletěly půjčovny CD a dostupné vypalovačky. A bylo vymalováno.
Prodejen dřív bylo celkem dost, někde si to člověk mohl i přehrát na místě... Dneska vlastně nevím, jestli fyzická média někde prodávají, ale zase se to dá koupit přes net a poslat jako balík, vyrábí se to pořád. A někdo kupuje radši vinily než CD.
Ještě v druhé polovině devadesátých let byl v Česku výběr velmi omezený. Jezdili jsme s kámošema do Německa a do Anglie. Tam se CD dala koupit za hubičku.
Nijak protoze francouzske popove zpevacky se rozhodli do bananistanu nic neprodavat.
No člověk přišel třeba do Bonton landu a tam si CD mohl poslechnout a koupit . Ideálně ještě dopředu věděl co kupuje . IReport se to tuším jmenovalo. Nebo se napad jinej krám s CD a hrabalo se v nich stejně jako to člověk vidí ve filmech z 90. let. Třeba Bonton Land byl gigantickej takže se tam dalo sehnat prakticky všechno. Pokud to nebylo v Bonton Landu člověk to prakticky stejné neznal . Ale jenom jedno patro byl třeba Jazz . Což je v dnešní kultuře nepředstavitelný..
Tak jak popisujete Bontonland, tak podobný obchod jsem viděl ještě nedávno ve Francii. V regálech hromady CD a DVD a prohraboval jsem se stejně jako vy tehdy. Jen ty místa na poslech už jsem tam neviděl.
Prodejny desek, kazet a CD samozrejme byly. Tedy vim o tech v Praze. Dlouho frcel treba Bonton land. Rekl bych, ze se ale primarne soustredily na mainstream, coz je vcelku logicke, protoze tak ty penize lezi. Abych byl uprimny, na sortiment bych se musel septat kamose, co tam leta delal. Co bych ale vypichnul a to hodne, protoze to znal sand uplne kazdy v Praze byla pujcovna CD Kotva. To byl takovy… Napster pro Prahu. A resil to nekolikrat soud a nekolikrat se to snazili zavrit. Jednu dobu to snad i zavreny bylo, ale nikdy se jim to nepovedlo uplne a myslim, ze ani Napster nemel velky vliv na jeji existenci nejaky dramaticky vliv. Nejdrive to byla klasicka pujcovna. Prisel jste, pujcil jste si max 10 CD a pres noc jste to jednorychlostni vypalovackou presmahnul za sestinu ceny (cena CD kolem kila, original kolem 6), protoze na disk se vam to neveslo. A kdyz po nich pak sli, tak z toho udelali… Klasickou pujcivnu :) Ale pravne to byl spolek vlastniku veskery ty muziky. Vyber obrovskej, i mimo mainstream…
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 4. 2025 05:00
Myslim, ze tohle je ono, ale jestli to jeste opravdu funguje, nevim. Ja tam byl naposledy v praveku.http://www.musicworld.cz/
Co bylo na půjčovně nelegální? Videopůjčovny na VHS a DVD normálně fungovaly, knihovny na půjčení knih taky fungují, tak proč byl problém s půjčovnou CD?
Vynikajici otazka. Byl to fenomen doby. Nejjednodussi by bylo zeptat se Google, co asi bylo na obycejne pujcovne CD ilegalniho:https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/cesk...le:666395/
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 4. 2025 07:28
Dalo v zásadě v pohodě. Byl tu již zmíněný Bontonland a spousta speciálek. Třeba vedle klubu Radost byl dobře zásobený krám na elektronickou hudbu, vím že na Žižkově bylo něco pro metalisty, překvapivě dost se toho dalo koupit v Supraphonu. Musel si to člověk obejít, ale dalo se. Samozřejmě nějaké exotické věci si nesehnal, ale to neseženeš ani dnes. Třeba spousty alb českých kapel co vydávali u různých českých labelu, který v průběhu času zkrachovali prostě na streamech nejsou. Nejsou dořešeny autorské práva a tak tam ani nikdy nebudou a vlastně ani nemáš obchody kde to koupit.
Trochu matoucí je ta část o pevných discích menších než 640 MB. Bavíme se o roce 1999?
tiez sa mi to vidi ako volovina, ja som mal o rok skor prvy PC doma a tusim Maxtor mal 4,3GB alebo tak nejak kapacity.
My sme napríklad mali nejak podobne krpatý disk, ale nebola pravda, že by sa nedali z CD robiť mp3-jky. Neviem už ako sa to robilo, či po pesničke, alebo sa to robilo on the fly. Bolo to pomalé, ale stačilo to.
Detail. disky byly treba do 20GGB (to meli borci, ti ostatni max do 10). Kdyz reknu, ze dve CD maji giga, tak jste ulozil 10 CDcek. Prichod mp3 byl super, ale vetsina lidi tady mela doma 486tky, pentium 1 bohaci :) A az to to bylo schopne prehrat. Jednorychlostni vypalovacky, to meli tenkrat opravdu jen bohaci.
Já v tu dobu měl mám dojem 2x 3Gb, takže jakoby místo bylo, ale spíše byl problém s časem. Strašně dlouho trvalo ripování cd do *wav a následný převod do mp3 byl ještě větší porod. Obvykle to jelo celou noc.
To byl ten moment kdy Metallica pro me skoncila a Dre byl pekna nula, protoze ten soudil nejen Napster, ale i skoly, kde studaci Napster pouzivali... btw metallica taky chtela soudit skoly, ale stahli to, i tak jim to bylo prd platny, diky nim vznikly torrent, the pirate bay a spustili lavinu, co uz nikdo nikdy nezastavi, dokud se nevrati totalni kontrola nad vsim... komunismus 2.0 😉
Ale prd… podivej se do sveta, vetsina lidi si plati nejake hudebni predplatne a hudbu kradou jenom luzri jako ty…
Tak to si vezmu osobně. Hudbu i filmy a seriály vždy stahuju a streamovací služby bojkotuju už i jen z důvodu že tam obsah často mizí a cestuje napříč platformami a není nikde stabilně napořád. Nehodlám si platit x služeb a řešit na které zrovna to na co chci kouknout je.Pokud by obsah necestoval a taky když by bylo vše co chci sledovat/poslouchat na jedné platformě tak bych neměl problém si je platit, ale v aktuálním stavu ze zásady bojkotuju
Na filmových službách je to normální stav, některé platformy jsou ještě tak zdvořilé že vám řeknou měsíc dopředu přesné datum. Teď už je to lepší ale mizení obsahu bylo ještě dva roky to bylo tak běžné že jsem se radši vrátil k satelitu a nahrávání. A taky se mi neustále stává že na něco má exkluzivitu streamovací služba kterou s českou kartou nezaplatím (typický příklad je VTM nebo některé filmy na Google Play Movies, přepnout Amazon Prime do jiného regionu je taky docela umění).Ale u hudby je situace úplně jiná. Spotify, Apple Music, Deezer... mají téměř všechno, od popu přes rock, klasiku, indie, jazz... A taky stále existuje možnost koupit CD a vyrobit z něho FLAC.
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 4. 2025 18:23
Do kina, divadla nebo na koncert chodis a vzdy tam najdes cely archiv? Taky se nabidka meni v case.
Ne, ale hraji hry a vždy si koupím to, na co mám chuť a ne to co je v předplatným.
Ale naprosto bezne tam mate DRM treba na pocet instalaci, vyzaduje to registraci, a kdyz vam vypnou servery s kontentem, tak uz si ani nezahrajete. Coz se deje uz ted, a do budoucna to bude pribyvat.S casem taky mizi kompatibilita, ale to je resitelne, i kdyz casto v rozporu s licenci (vyzaduje to napr. crack).Jasne, jsou i uplne svobodne hry, pripadne DRM free hry, ale to nebyvaji AAA tituly, ktere vsichni tak moc potrebuji.
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 4. 2025 21:22
S tou kompatibilitou to přesně tak funguje. Steam dávno nepodporuje Windows XP, takže pro instalaci na starý stroj který hru v pohodě utáhne nezbývá než hru instalovat pirátsky i když ji mám legálně zaplacenou na Steamu.
V tom případě existuje i obrana, a to jsou DRM free hry. Třeba KCD2 by mělo vyjít, nebo už vyšlo, v DRM free verzi na GOGu. Není to vyloučené ani pro AAA hry.V USA na to mají výraz abandonware, který pak přechází do public domain, ale pokud vím, v ČR nic takového nemáme.
No, to že steam nepodporuje winxp neznamená že to nejde nainstalovat a hrát bez porušení licence. Wine, respektive proton často dostatečnou kompatibilitu takže místo na starý stroj s winxp to stačí nainstalovat ze steamu na linuxu.
Jenže spousta věcí, aby běžela ve Wine, vyžaduje crack. V rámci Steamu ne, ale i tam platí, že v Protonu nefunguje všechno.Na druhou stranu si myslím, že pokud chce vlastník práv na té hře vydělávat i dneska, dá to na GoG nebo bude jinak distribuovat aktuální verzi. Pokud se o to nijak nesnaží 20 let, pak se dá předpokládat, že už ho to nezajímá, a ten crack mu nijak vadit nebude.
No já myslel že se bavíme v kontextu steamu. Mimo něj, no nevím nemám zkušenost, ale nezdá se mi to. To jestli legálně instaluji hru na win nebo pod wine by nemělo mít vliv. Možný je spíš problém s nutnosti cracku protože vypli servery na který se i offline hra mohla připojit v rámci ověření pravosti licence, pro takové je pak ptavda že crack je nutný
Streamování ale nahrazuje CD, DVD a TV s nahráváním, nikoliv kina a koncerty. A s koupeným CD, DVD nebo nahrávkou z TV naopak požaduji stabilní dostupnost a totéž čekám od streamovacích služeb. Hudební průmysl už se k tomu dopracoval, filmový a televizní zatím ne
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 4. 2025 00:12
Tohle co pisete mi prijde spis jako sberatelska uchylka, nez realny duvod pro pirateni. Chapu, ze se da sbirat i digitalni obsah. Sberatelstvi obecne (ja osobne, neberte to nijak spatne) nechapu. Urcite jsou filmy, na ktere se podivam rad znovu. Urcite jsou i filmy, ktere jsem videl treba 50x, nektere mozna i vicekrat. Ale kdybych je videl 2x, kdyz me hodne bavi a pak si 5 let pockal, az se mi zase na platforme objevi, asi se nic nestane. At je to, jak je to. Jediny, kdy a kde jsem v dnesni dobe jakoukoliv digitalni kradez akceptovat je u chudych studentu. Vymluvy typu, neni to tam kdy ja chci? Tyve...
Aké zberateľstvo? Zapáči sa mi nejaký nie úplne najnovší seriál na Netflixe, začnem pozerať, mám rozpozeranú druhú sériu, a zrazu zmizne. To nie je zberateľstvo ale proste normálne pozeranie seriálu, ktorý by som si v minulej dobe buď pozrel v telke ak by ho niekde dávali (ktorá by to v strede druhej série len tak nestopla), alebo kúpil na DVD. To DVD nie ako zberateľ, ale ako niekto kto si chce ten seriál proste pozrieť.
5 let si počkat, nevím jak vy ale já moc nevěřím tomu že se za 5 let dočkám. Většinou je to tak že něco je jednou v TV a pak už nikdy. Třeba Star Academy, ta byla v televizi v roce 2002 a pak už nikde, já jsem ji viděl jen díky jednomu pirátovi, který si tehdy zřejmě udělal nahrávku na VHS. Pak se sice po 20 letech objevila na jedné streamovací službě a dokonce zdarma, ale jak dlouho tam bude? Nebo Restos du Coeur, online pouze epizody z posledních pěti let a jen pár měsíců v roce, díl z roku 2006 jsem musel sehnat na DVD. Asi jste vyrůstal jinak ale z doby HDD rekordérů jsem zvyklý že obsah má být dostupný trvale.
Hlavně když na streamu je třeba jenom prostřední díl ze 3 filmů a ještě bez dabingu... Uplně k ničemu
Co já bych dal za dabing nebo aspoň EN titulky. Už to že je to dostupné třeba v nizozemském originálu je pokrok
Při přirovnání k filmům to znamená že mi salám neprodají protože nemám tu správnou národnost a tak jdu za překupníkem na černém trhu (pirátským serverem) který mi ho prodá. Tak to chodilo vždycky, když na normálním trhu něco nefunguje tak si černý trh vždy najde řešení.
Ale prd, krádež je, když někomu něco fyzicky bez svolení vezmu a jemu to pak chybí. Tady si pořizujeme pouze kopiii (navíc zcela v souladu s našimi zákony) a původnímu majiteli nic nechybí. Hudbu sbírám/stahuji už tři desítky let a a zvukových souborů mám mnoho desítek tisíc a vůbec kvůli tomu nemám špatné svědomí, nebo tak něco ale naopak dobrý pocit. 😎
Jo, ale okrad jste ho oprachy, co mu tedka treba chybi na natoceni neceho dalsiho. Pro vlastni zabavu. A to mi na tom prijde jeste horsi. Kdyz je ten duvod ten, ze nemam co do huby, tak to sice neschvaluju, ale jsem ochotnej to pochopit. Ale krast, abych se mohl bavit, to mi prijde trochu moc. A je uplne jedno, jestli na tu zabavu nemam nebo nekdo nechce, abych se na ni zrovna ted mohl koukat.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 4. 2025 05:54
Vytvořit si v souladu s našimi zákony "rozmnoženinu audiovizuálního díla", tj. kopii je naprosto legální! Navíc kvůli výpalnému, co všichni (i ti co nestahují) platíme OSAšmejdům a spol. máme všichni dávno předplaceno!
V poradku, bylo to vymenou za to, ze se plati vypalne za vsech nosicu. Divne rozhodnuti, ale budiz. Me to prijde trochu… pritazene za vlasy, ale ok, kdyz vam to, ze si proste vezmete bez dovoleni majitele neco, co vam nepatri, prijde v poradku.
Ale to nebylo mé, ale jejich rozhodnutí.
Holt se musite smirit s tim, ze tu nezijete sam. Vozralej za volant taky nesednete. Nebo nepojedete do zakazu vjezdu. Nebo ano?
A víte že daň z disků se platí i v zemích kde stahování legální není? Vedle v Německu když vás provider chytne tak zaplatíte poplatek za medium i pokutu
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 4. 2025 15:47
Nemám ten pocit žeby vydavatelia a hudobníci žrali suché rožky s čajom.
Ja zase mam pocit, ze jste me nepochopil a naopak nemam ten pocit, ze by zdejsi diskutujici nemeli co do huby a museli krast.
Drtivá většina hudebníků se tím neživí, protože by se tim neuživili. Tedy dělají něco jiného, aby měli co jíst. Chápu, že nemáte ten pocit, ale taková je realita.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 4. 2025 15:08
Omylem jsem dal minus.
Taky jsem to v té době jeden čas takhle vnímal. Ale pak jsem si uvědomil, že jsem taky muzikant, a kdyby se nějakým způsobem stalo, že bych se hudbou měl živit... Tehdy jsem pochopil, co znamená to, čemu se říká „duševní vlastnictví ".
Myslis ten stav kdy nejvic rve o dusevnim vlastnictvi ten, kdo ma spis jen covery? Anebo, jako treba zrovna Metallica, se nestydej pajcnout i komplet aranz?
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 4. 2025 20:55
Duševní vlastnictví u zvukové nahrávky? 😀 Muzikant by měl dostat za svou práci zaplaceno v momentě, kdy dílo poprvé prodá "do světa". Pak už to přece prodal a není to už jeho, ne? Dlaždič také nedostane zaplaceno za každého, kdo projde po jeho chodníku, ale pouze poprvé po odvedené práci. Muzikanti mají vydělávat na živých koncertech a jak nahrávku jednou prodají, ať se volně dál šíří... 😎
Tím ale jen přesunete trvalé inkasování z interpreta na label, který poté prodává miliony CD ročně od různých autorů. Takže nakonec inkasuje label který se o nic nepřičinil. Nebo jak by to podle vás mělo fungovat?
Jaký komunismus? Vždyť právě komunistům bylo duševní vlastnictví vždycky u pr… Naopak v kapitalistické zemi s funkčním právem lze očekávat, že velký vydavatelský byznys zvítězí. Že Napster neobstojí bylo snad jasné od začátku, ne? Nebo jste si fakt myslel, že bude napořád?
A nutné dodať, že s prvým uceleným riešením prišiel až Apple s iPodom a iTunes+iTunes store.
A já doplním, že zatím stál Steve Jobs, který hledal ucelené řešení se zařízením, službou a platbou umělcům, viz. jeho životopisná kniha.
Ta kniha není jeho (četl jsem ji, pokud máš na mysli jeho životopis od Waltera Isaacsoba), a viz není zkratka.
😂😂 Vždyť to ani není psaný z první osoby..
Itunes bol niche projekt pre apple fanboyov v USA. Tu sa do príchodu streamovania hudby veselo pirátilo. A ako si spomínam, prvé streamovacie služby tiež neboli úplne legálne.
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 4. 2025 16:27
Ano, stejne jako dnes se treba v africe porad pirati… svet se posunul dal, i v CR kradou hudbu jenom luzri
Streaming je už tak pohodlný a dostupný, že sa pirátiť neoplatí. (Možno len v istých prípadoch, keď ide o raritné nahrávky) Itunes bolo proste len nepraktické, drahé a obmedzené.O Afrike neviem, spravte prosím elaborát o hudobnom pirátstve v Afrike, zjavne ste expert.
Ja myslim ze slovaci jsou experti na vse takze to necham na tobe…
Už máte druhý xenofóbny komentár. Najprv o Afričanoch, potom o Slovákoch, robte so sebou niečo.
No já nevím, ale nedostupné jsou i mnohé neraritní nahrávky. O českých ani nemluvím. Na Spotify třeba není album Láska jako oliva od Ivana Hlase, nebo od wanastovek skladba Slečna Anna, byť na albu, které je na Spotify streamované, ta skladba je, nelze ji přehrát.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 4. 2025 08:17
To bude asi na žiadosť autora. Napríklad Monika Načeva má kompletnú diskografiu na Bandcamp, qle na Spotify nie.
Rozhodne nebol. iPod bol fenomenálny úspech, na ktorý naviazal iPhone. iPod sa vo veľkom predával aj v našich končinách a vidieť aj u nás niekoho s iným prehrávačom bola skôr rarita ako pravidlo.
to si potom byval asi na nejakom Bratislavskom downtowne. U nas boli vsetky mp3 a hudobne prehravace kadejakych znaciek, nikto nemal ipod. moj prvy mp3 prehravac bol SE K700i. az o nieco neskor som si kupil nejaky MP4 prehravac tusim do 2000SK, ze iPod 😃DD
V roku 2000 mala kopa ľudí iPod a reklamy naň bežali v TV aj na Slovensku.Nejaké neznackove kraviny na CD začali veľmi rýchlo miznúť. iPod nano to úplne zabil a bol veľmi rozšírený.A nie, v BA som nebýval. Na Orave.
Nehadam sa. Ked si spomenul Nano tak sa mi otvorili oci, ale ak sa nemylim, mozno ano, nebolo tu nahodou Sony s takymi tymi "USB Flashkami" - rozmerovo a bol to mp3 prehravac. Viem len ze to nemalo vtedy nejaky extra pamat, opravte ma ak uvediem spatne 512MB, 1, 2, 4 a 8GB.
Nano bolo u nás populárnejšie než klasický iPod, ale tiež len jeden z mnohých mp3 prehrávačov. Populárne boli presne aj tie Sony, a ešte SanDisk, Iriver, a kopa rôznych noname. A nikto hudbu nekupoval, aj tí čo mali iPody pirátili a cez iTunes to iba prenášali do iPodu. Apple sa stal u nás oveľa populárnejším práve príchodom iPhonu.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 4. 2025 17:34
Jj mp3 prehravace ruznych znacek. Pokud si chtel vetsi kapaxitu, tak ipod byl naprosty ideal. Za classic s 80GB sem dal jen cca o tisic vic nez tehdy nejvetsi konkurence s 8GB. iPod dungoval i po 15 letech, kdy jsem ho strelil za litra
Ja som ešte dlho mal walkman na kazety, potom som počúval hudbu cez oggplay v nokii. Prehrávač môjho brata bola nejaká čína, bol veľmi malý a šikovný. Keď mal niekto iPod, tak najviac ipod shuffle, ktorý sa tu rozdával zadarmo k mobilným paušálom.
Oggplay v Nokii, to jste jako fakt používal? 🙃 Já to tenkrát jednou či dvakrát zkusil, a připadalo mi to jako masochismus.
Hralo to pesničky, ktoré som chcel. Čo ste tam čakali vodotrysk?
Nie. Stačilo by poriadne ovládanie, veľká kapacita, podpora metadat, výdrž batérie a rýchly prenos z počítača do prehrávača, nie niečo, čo trvalo po usb 1 aj 10 hodín. A samozrejme, poriadny program na správu hudby a jej prenos do zariadenia, čo bol neraz neskutočný výkon.V tej dobe to bola skôr rarita a u týchto haraburd absolútne vylúčená vec.Bežný bol malý displej, usb 1, súbory iba s názvom, žiadne playlisty a metadata, kapacita tak 128-256 MB.Alebo cd prehrávače s malou cache a veľkými rozmermi.
Vy asi pijete. Bolo to úplne dobre spravené a nokia vydržala ozaj dlho nechcete asi reagovať na niečo iné? Pichol som do usb kábel do počítača, rovno sa mi to ukázalo ako mass storage. Alebo som vybral sd kartu von a nahral tak. Podporu metadát to malo na úrovni názov pesničky, album, interpret, tu je screenshot.https://symbianoggplay.sourceforge.net/nPics/s60_oggplay.gifNebolo treba k tomu žiadne iTunes ani nič iné. 1 až 10 hodín, ČO???
Názor byl 4× upraven, naposled 13. 4. 2025 20:57
10 hodín na prenos skladieb po usb 1. Do smiešnej kapacity.To rozhranie je fakt pecka. Také dosť na k..tJa si dobre spravené predstavujem niečo iné, nie čo obrazovka, to iné rozhranie
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 4. 2025 21:27
Nerozumiem, 1 až 10 hodín netrval prenos mp3 a úložisko bolo dosť veľké, proste vymýšlate. Nemusel som ani mať konto na iTunes, ani nainštalované iTunes. Mohol mi do telefónu nahrať hudbu bárs aj kamarát ihneď. (čo som aj využil)Ak sa vám chcelo platiť extra peniaze, aby ste mohli točiť kolečkom, tak síce vám sa čudujem, ale je to vaša voľba. Kolečko potom zrušili, asi to nebolo dobré.Mne sa oggplay ovládal dobre.
Proste klasicka zlodejna kterou tady chces obhajovat… predpokladam, ze si v tom obdobi taky kradl v obchode protoze ti to taky prislo normalni. Njn, Felvidek se nezapre.
V USA áno, v Európe to bol proste len jeden z mnohých rôznych mp3 prehrávačov. Okolo mňa to mali asi dvaja, ďalší mali rôzne SanDisk, Iriver, Sony, a kopu iných značiek. A ani tí čo mali iPod nenakupovali z iTunes ale pirátili. iPhonom sa stal Apple veľmi výrazne populárnejším aj tu.
A fungoval v roce 2001 v Česku? Dohledal jsem datum spuštění iTunes v Česku až v roce 2011.
Tady máme jinýho šulina. Jistej Janda, velký propagátor výpalnýho ve formě OSA.
Podivej se do jinych statu a zjistis ze podobne organizace jsou vsude v civilizovanem svete. No a pokud ti to nevyhovuje tak se muzes prestehovat do severni koreji nebo par africkych statu…
Co je na tom civilizovaného, vybírat výpalné z kdečeho, většinu schramstnout, pár umělcům trošku odsypat - a nemuset zveřejňovat účty?Podle mě je to horší pirátství, než si sem tam pro osobní potřebu stáhnout nějakou písničku.
Takze ty nechces dostat zaplaceno za svou praci? Staci ti zaplatit jenom jednou u nastupu do zamestnani? Kdyz budes poslouchat mou pisnicku tisickrat tak chci z toho mit prachy stejne jako ty chces mit prachy kdyz pojedes se svym vysokozdviznim vozikem ve skladu kde makas… nazyvat vypalnym nejakou sluzbu je detinske, predpokladam ze taky neplatis kazdy mesic elektrinu nebo mhd…
"Kdyz budes poslouchat mou pisnicku tisickrat tak chci z toho mit prachy " 😀 To je fór dne, dlaždiči také platíš pokaždé, když se projdeš po jeho chodníku?
No, tahle otazka je slozita. Driv to skutecne bylo tak, ze jste za tu pisnicku zaplatil pouze jednou. Jenze kntomu jste jeste platil dalsi - relativne drahe vyrobni a distribucni poplatky. A tim myslim hlavne to, ze se musela nekam privezt a tam prodat. S cimz souviselo spoustu veci a lidi, ktere bylo nutno zaplatit. Jenze kdyz ji upiratite, tak za ni nezaplatite vubec nic. Souhlasim, ze je divne za neco zaplatit a nemit to. Ale je spoustu veci, kde to takto funguje. U streamovacek je potreba vzit v uvahu, ze stejne jako v pripade CD platite hlavne provoz a ty lidi, co se staraji o to, aby to tedy fungovalo. Platite internetove pripojky, elektriku, najmy datacenter, rekl bych, ze ta muzika je v tom financne vlastne dost marginalni. Tedy do doby, nez se toho proda opravdu hodne. A i tak, streaming je relativne levnou zalezitosti. A stejne se tu subskripce sdili.
Názor byl 2× upraven, naposled 14. 4. 2025 06:33
První "analogovou" kopii skladby vytvářím už v okamžiku prvního poslechu. Ukládá se mi totiž v hlavě do paměti. Když si tu písničku, nebo alespoň melodii později vybavím, nechtěl bys to také pokaždé zpoplatnit??? 😀
Psal jsem neco takoveho?
Pochopím u streamovaček náklady za provoz serveru apod. Proto je nejlepší si to stáhnout a nebýt pak už vůbec závislý na nějakém vzdáleném serveru, internetu atd... Co je doma, to se počítá 😎
A vtipné je že poplatky se platí i v zemích kde není legální stahování z pirátských zdrojů. Třeba v Německu když vás chytnou tak zaplatíte výpalné za disk i pokutu za stahování.
To s tím odstěhováním je docela hnusnej argumentační faul. To bych zrovna od Vás nečekal… máte na víc.
Ale prosim te, kdyz nekdo povazuje za normalni krast tak ho klidne poslu i do zadele. Obhajovat zlodejstvi je na mentalni urovni 2leteho ditete.
Fakt nemám pocit, že původní příspěvek obhajuje zlodějství. Kritika české OSA je IMHO v pořádku, pokud se u toho zároveň nehájí zlodějina. Naopak používat argumentační fauly je na dětské úrovni a jediný kdo se tím někam poslal jste Vy.
Ten má ale pouze tvář bolševickýho zmetka, co podepsal antichartu a té se nezbavil :)
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.